advertise

جراحی لیفت لثه

جراحی لیفت لثه مانند هر خصیصه‌ی دیگری، وضعیت لثه‌ها در افراد مختلف متفاوت بوده و در برخی بلند و در برخی دیگر کوتاه یا متوسط است. اما در صورت عدم همترازی خط لثه در فرد و بالا و پایین بودن آن، زیبایی لبخند به چالش کشیده می‌شود.
با وجود پیشرفت‌های بسیار در زیبایی و ابداع روش‌های جدید، وجود چنین ناهنجاری ناراحت کننده نبوده و با روش‌هایی همچون لیفت لثه قابل اصلاح خواهد بود. این روش با نام‌های دیگری نظیر کانتورینگ لثه، جنجیوُپلاستی و جنجیوِکتومی نیز شناخته می شود (اگر چه در واقع جنجیوپلاستی و جنجیوکتومی با هم تفاوت جزئی دارند). در هر صورت با تغییر شکل و زیبایی لثه و گاهی درمان لثه، این ناهنجاری به کلی رفع خواهد گردید.

جراحی لیفت لثه در اصفهان

تعریف لیفت یا کانتورینگ لثه

لیفت یا کانتورینگ لثه (Gum contouring) نوعی جراحی لثه با هدف تغییر شکل خط لثه و اصلاح می‌باشد. در این فرآیند ، با برش و برداشته شدن بافت اضافی لثه، اصلاح لثه انجام می‌پذیرد. در صورت پسروی لثه از اطراف دندان، لازم است بافت بازسازی و ترمیم گردد. گاه ممکن است این اصلاح ناهنجاری از سوی پزشکان جنبه‌ی درمانی نداشته و تنها جنبه‌ی زیبایی دندان‌ها و لبخند داشته باشد. با این‌حال ممکن است وجود این ناهنجاری بر سلامتی دهان و دندان تأثیرگذار بوده و تداخلات پزشکی برای درمان انجام گیرد.

جِنجیوکتومی چیست؟

همه چیز در رابطه با جِنجیوکتومی

جِنجیوکتومی (Gingivectomy) به عمل جراحی برداشتن بافت اضافی لثه که جنجیوا نام دارد گفته شده که عمدتا در درمان عفونت لثه و جلوگیری از گسترش آن کاربرد دارد.در ادامه در خصوص دلایل نیاز به جنجیوکتومی پرداخته می شود.

دلایل نیاز به جنجیوکتومی چیست؟

در صورت بروز التهاب یا عفونت لثه لازم است برای جلوگیری از صدمات بیشتر و همچنین دسترسی به دندان برای جرمگیری، احتمال توصیه‌ی انجام این کار وجود دارد. بیماری لثه اغلب باعث جداسازی لثه از دندان در قاعده‌ی دندان و ایجاد حفره ای به نام پاکت گردیده که به مرور زمان، تجمع ذرات غذا و پلاک و باکتریها در این حفره، عفونت‌هایی را سبب می‌گردد.متأسفانه دسترسی به داخل حفره و تمیز کردن آن به وسیله‌ی مسواک امکان‌پذیر نبوده و تنها راه جلوگیری از تخریب بیشتر و درمان لثه،جنجیوکتومی می‌باشد. جنجیوکتومی در زمان تشخیص دندانپزشک مبنی بر وجود بیماری لثه‌ای و جلوگیری از گسترش بیشتر آن توصیه می‌گردد.

کلینیک دکتر شهشهان

تفاوت بین جنجیوکتومی و جنجیوپلاستی

با وجود تشابه هر دو در برداشتن بافت لثه در هر دو عمل جراحی، تفاوت اصلی بین این دو درمان کاربرد و نتیجه‌ی هر یک از این درمان‌هاست. به‌طوری‌که جنجیوکتومی (gingivectomy) برای برداشتن بافتهای بیمار لثه و کاهش عمق پاکت بین لثه و دندان بوده و جنجیوپلاستی (gingivoplasty) یا لیفت لثه برای تغییر شکل بافت لثه به دلایل زیبایی، انجام می گیرد. گاه این دو روش مکمل یکدیگر بوده و جنجیوپلاستی را می‌توان همراه با جنجیوکتومی انجام داد.

فواید و مزیت‌های انجام کانتورینگ یا لیفت لثه

زیبایی لبخند ممکن است تحت تأثیر برخی ناهنجاری‌ها کم شود. به طور مثال اگر لثه سطح زیادی از دندان را بپوشاند و بلند باشد و یا برعکس، سطح خیلی کمی از دندان را در بر بگیرد و کوتاه باشد و یا خط لثه صاف و همتراز نباشد. در چنین شرایطی، راه حل ممکن برای افراد در چنین وضعیتی،بهره‌گیری از عمل زیبایی است. لثه‌ی خیلی بلند، سطح زیادی از دندان را پوشانده، و باعث می شود دندانها کوتاه به نظر برسند. علت این وضعیت می تواند ژنتیک، مشکلی در سلامت دهان و دندان و یا مصرف برخی داروها باشد.

پسروی لثه یک ناهنجاری کوتاهی لثه است که در آن، دندانها به صورت خیلی بلند نمود می‌کنند. در پسروی لثه، بافتهای صدمه دیده یا عفونی لثه عقب رفته و با فاصله‌گیری از دندان،باعث تمایان شدن ریشه های دندان می‌گردد. در ناهتجاری پسروی لثه، علاوه بر بلندتر دیده شدن دندانها، مشکلاتی اعم از پوسیدگی و حساسیت دندان و حتی از دست دادن آن نیز وجود دارد. در صورت بروز این ناهنجاری در شما، لازم است با مراجعه به دندانپزشک ،اقدامات غیر جراحی صورت پذیرفته و در صورت عدم دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب، جنجیوکتومی اتخاذ گردد. گاه احتمال بازسازی یا پیوند بافت نرم هم نیز وجود دارد.

عوارض و معایب عمل کانتورینگ لثه

سایر عوارض و معایب عمل کانتورینگ لثه

• احتمال استمرار خونریزی تا ۴۸ ساعت پس از عمل
  • احتمال وقوع عفونت
  • امکان بروز درد و ناراحتی پس از برطرف شدن بی حسی که با مسکن قابل رفع است.
  • احتمال بسیار پایین بروز عوارض بلند مدت در جنجیوپلاستی .
هزینه ایمپلنت اصفهان

مراقبت های لازم بعد از عمل کانتورینگ لثه

کلینیک دکتر شهشهان
  • با توجه به حساس بودن لثه در روزهای پس از عمل، بهتر است تا دو سه روز غذاهای خیلی نرم مصرف کردند که عبارتند از:  سوپ - ماست - ژله - فرنی - شله زرد - حلیم - شیربرنج
  • توصیه به مراجعه به دندانپزشک جهت بررسی سلامت و و ضعیت لثه، به فاصله‌ی چند روز تا یک هفته از زمان جراحی
  • تجویز آنتی بیوتیک (به صورت دهانشویه یا خوراکی) برای جلوگیری از عفونت
  • در صورت بروز هر یک از علائم زیر لازم است به دندانپزشک مراجعه نموده تا ازعدم وجود یا انتشار عفونت اطمینان حاصل گردد:
  • افزایش درد و ورم
  • خروج ترشحاتی از لثه

سوالات متداول لیفت لثه

این عمل در مطب قابل انجام بوده و معمولا تنها در یک جلسه نتیجه‌بخش است.
در این روش که اغلب با بی‌حسی موضعی صورت می‌پذیرد، با استفاده از لیزر بافت نرم و یا ابزاری به نام اسکالپل (شبیه به چاقو) بافت اضافی را برش داده شده و با حذف آن، خط لثه اصلاح و به شکل مورد نظر در نی‌آید تا سطح بیشتری از دندان نمایان شود.
گاه برای تثبیت لثه، از بخیه استفاده می‌گردد.
در صورت پسروی لثه،به بافت لثه افزوده می شود. که با برداشتن بافت از جای دیگری از دهان (معمولا سقف دهان) و پیوند به اطراف دندان، عمل بازسازی خط لثه محقق می‌گردد.
مدت زمان جراحی به گستردگی کانتورینگ و مقدار بافت نیازمند دستکاری، بستگی دارد. اما به طور معمول می‌توان مدت نیم ساعت را برای این کار در نظر گرفت.
• با توجه به اعمال بی حسی موضعی پیش از شروع درمان، بی حسی بافتی روی داده و دردی احساس نمی‌گردد.
• اما احتمال احساس درد پس از برطرف شدن بی حسی وجود دارد که به مقدار بافت لثه‌ی برداشته شده بستگی داشته و متفاوت خواهد بود.
• پس از جراحی لثه، تجویز مسکن امری طبیعی است. با این‌حال در صورت عدم تجویز آن، می‌توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده نمایید.
• از آنجایی که آسپیرین احتمال خونریزی را بیشتر می کند بهتر است این دارو را استفاده نکنید.
مدت زمان لازم برای بهبودی پس از کانتورینگ لثه